20190070 A.V. Bobryakov, S.P. Yanukovich, K.V. Zakharchenkov, V.V. Borisov A Method for Managing Engineers Training Processes using Swarm Intelligence Algorithms Q1. Do you consider and assess the consistency of matrix when you determine ?USi(slide 7)? In what way? A1 Yes, we consider and assess the consistency of matrix when we determine ?USi(slide 7). To assess the consistency of matrix we use standard procedure of T. Saati method. Q2.From what courses do yo select the best during step 2 (slide 8)? Do you use courses from different univerities? A2. During step 2 (slide 8) we select best courses which are pre-selected by “scout bee” students during step 1. Usually, we use courses from different IT-companies (not only from universities) to ensure maximum compliance of knowledge and skills of students with employer requirements. Q3. Do your "scout bee" students take more coursers than other students? A3. «Scout bee» students take courses on the use of new technologies. They can take more or less courses than other students. Q4. Название вашего доклада "Метод управления учебными (тренировочными) процессами инженеров с использованием алгоритмов роевого интеллектаМетод управления учебными процессами инженеров с использованием алгоритмов роевого интеллекта". В чем именно проявляется роевой интеллект! A4. Роевой интеллект проявляется в использовании алгоритма роя пчел для рационального выбора учебных курсов, использовании алгоритмов светлячков и муравьиной колонии для формирования траекторий подготовки специалистов (слайд 8). Перечисленные «проявления» (процедуры) применения алгоритмов роевого интеллекта используются на этапах 2-4 разработанного метода (слайды 9-11).